A királykategória életét meghatározó változásokat ígért a Liberty Media színrelépésekor, az érezhető szemléletváltás nyomain túl azonban gyökeres megújulásra eddig nem került sor. Mindez nem jelenti azt, hogy a háttérben ne folyna már hónapok óta a munka, melynek célja egy fenntartható, érdekesebb és ésszerűbben működő Forma-1 megteremtése. Az egyik első lépést a motorszabályok 2021-es megreformálása jelenti. Az FIA, a Liberty Media, a jelenlegi gyártók és számos külsős cég, autógyár részvételével már télen megkezdődtek az egyeztetések arról, hogyan javítsák ki a 2014-es szabályrendszer sportágra káros hibáit. Az F1 vezetői e területen elvégzett kutatásaik eredményét, valamint az azok alapján megalkotott alaptervezetet október 31-én fogják prezentálni a jelenlegi és a potenciális jövőbeni gyártók előtt. "Ez egy nagy nap lesz a Forma-1 számára, mivel ezekkel a motorszabályokkal elég nagy kalamajkába hoztuk magunkat. Most arról lesz szó, mi következik 2021-től" - tekintett előre izgatott kíváncsisággal Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Motorok: túl az 1000 lóerőn Az Auto Motor und Sport szerint a jövőben is energia-visszanyerő rendszerekkel ellátott V6-os turbómotorokkal fog versenyezni a mezőny, mégis várható több változás. Arról egyelőre nincs hír, jönnek-e az ikerturbók, ahogyan azt év elején még hallani lehetett, az viszont valószínű, hogy a korábbi tervekkel ellentétben - egyes gyártók nyomására - mégis megtartják a jelenlegi problémák gyökerének számító MGU-H-t, igaz, egyszerűbb formában. A költségek visszaszorítására és a technológia és a szabályok egyszerűsítésére szeretnék növelni az egységesített alkatrészek, részegységek számát. Ennek két módja lehetséges: egyetlen beszállító gyárt bizonyos egységeket, vagy az FIA előre meghatározza egyes alkatrészek terveit, amit ezen útmutatás szerint a gyártók állítanak elő maguknak. Az egységesítés és a költségcsökkentés legfőbb célja, hogy kiegyenlítsék az erőviszonyokat a gyártók között, valamint új gyártókat, köztük függetleneket csábítsanak az F1-be. Korábban fölvetődött a négykerékmeghajtás bevezetése, ám a német lap szerint ez túlságosan megnövelné az autók tömegét, így az ötletet már elvetették. Helyette viszont megvalósítanák az 1000 lóerős határ átlépését, amely az aerodinamikával kiegészülve a jelenleginél nehezebben vezethető autókat eredményezhetne. Fontos szempont továbbá a motorhangok javítása is, mely a szurkolók szimpátiájának visszanyeréséhez nélkülözhetetlen. Nem a csapatok, a sportág érdeke diktál De nemcsak a technika és a szabályok változnak, hanem a szabályalkotók szemléletmódja is. A sportági tulajdonosok részéről Ross Brawn saját kutatócsoportot állított fel korábbi F1-es mérnökökből, akiknek feladata, hogy közös nevezőre hozza a résztvevők, a szurkolók elvárásait, és a kategória érdekeinek megfelelő autókat álmodjon meg. Brawnék külön szélcsatornában, saját modellekkel dolgoznak a szorosabb csatákat lehetővé tevő autókon, és nem befolyásolja őket az egyes istállók elképzelése, nyomásgyakorlása. A rendszer egésze is változni fog - talán ez a legfontosabb. Várhatóan megszűnik a Stratégiai Munkacsoport és az F1 Bizottság, és bár az istállók konstruktív véleményét továbbra is meghallgatják, a regulákat az FIA és a FOM fogja hozni, a résztvevők pedig véleményezhetik, de meg nem változtathatják. Ezzel a fölmerülő problémák is könnyebben megoldhatók lesznek, megszűnnek a jellemző pánikintézkedések, és az érdekharcok sem állják útját a sportág fejlődésének. Christian Horner izgatottan várja az új korszak tényleges kezdetét. "A Liberty nagyon sok kutatást végzett, amire az F1-ben korábban nem volt példa. Eddig megszokott volt, hogy csípőből tüzeltünk. Ami most következik, az viszont a Ross Brawn-stílus lesz: rendkívül elemző szemléletmóddal, nagyon sok adatgyűjtés után egy megfontolt döntést fog hozni, melyben figyelembe veszi, mire van szüksége a sportágnak és a szurkolóknak. És itt nem csak 2021-ről van szó, hiszen az új motor akár 2030-ig meghatározó lehet. Meghatározó fontosságú lesz mindent jól csinálni ebben az időszakban, mert az autóipar nagyon gyorsan változik, és ki tudja, hogy 2030-ban vezetjük-e még egyáltalán az autókat" - utalt arra, hogy ideje egy kicsit újra eltávolodni az autóipar befolyásától. Költségkorlátozás Egy héttel az új motorformula tervezetének ismertetése után, november 7-én jön a következő meghatározó lépés is: a vezetők a költségplafonról alkotott elképzelésüket is ismertetik. Úgy tudni, lépcsőzetes formában, évről évre tervezik kordába terelni a kiadásokat, hogy a legnagyobb csapatoknak legyen ideje az átállásra. Kezdetben valamennyi istálló külön megfigyelőt fog kapni, akik felügyelni fogják, nem próbálnak-e bújtatott módon költekezni. A Red Bull csapatfőnöke szerint a költségsapka alapvetően nem életképtelen megoldás, de ha csak egymagában alkalmazzák, azzá válik. "Mindenki másképp számol. Nálunk például sokba kerül a marketing, amit a sportágra költünk, például a motorhome-unkra és így tovább. Ha csak a technikai oldalt nézzük, az autó gyártását, a versenycsapat működtetését, akkor nem lehet mindent a költségsapka alá vonni, mert ebből egy számoló világbajnokság válhat" - hívta föl a figyelmet. Szerinte a költségplafon bevezetésének elő kell készíteni a terepet. "Meg kell vizsgálnunk a technikai és a sportszabályzatot, hogy lássuk, mi kerül igazán sokba. Mostanában százötvenmillió fontos összegről hallani, amiben nincs benne a versenyzők és Niki Lauda fizetése Ez ésszerű célnak tűnik, de nem hagyatkozhatunk csak a költségkorlátozásra, mert akkor mindenki elkezd játszani a számokkal, rejteget majd összegeket." Horner és a Red Bull már régóta úgy véli, ideje új alapokra helyezni a Forma-1-et, eljött a gyökeres változások időszaka. A brit szerint az új tulajdonos az új szemléletével a lehető legjobb úton jár. "A Ross Brawn által vezetett Liberty-fiúk kutatásokat végeztek, és megalkották a víziójukat a jövő erőforrásáról, arról, hogyan irányítsuk a költségeket, a teljesítményeket, hogyan hozzuk vissza a motorok hangját. Izgalmas lesz hallani a terveiket."