Mit vegyünk? Mit tegyünk, hogy egészségtudatosabbak legyünk? A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2015. november 24-én tartotta meg a TÁMOP-6.1.6-14/1-2015-0001 azonosító számú, „Az egészségtudatos fogyasztóvá válás elősegítése (Te tudod, hogy lehetsz egészségtudatos fogyasztó?)” elnevezésű projekt záró rendezvényét.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) – projektjének célja az volt, hogy felhívja az emberek figyelmét arra, hogy vásárlási döntéseik során milyen fontos szerepet játszik az egészségtudatossági szempontok figyelembevétele. A Hatóság a több hónapon át tartó átfogó kampány keretében kívánt segítséget nyújtani a fogyasztóknak abban, hogy vásárlásaik során miként helyezhetik előterébe, részesíthetik előnyben az egészségtudatosság szempontjait. A projekt során elért eredményeket a Hatóság projektzáró rendezvény keretén belül foglalta össze.

"A fogyasztóvédelem megújulása a szemünk előtt zajlott az elmúlt egy évben és bízunk benne, hogy ennek látványos eredményeit a fogyasztók széles köre tapasztalhatta meg az utóbbi időben" - hangsúlyozta nyitóbeszédében dr. Szente István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megbízott főigazgatója, utalva egyben a Hatóság által 2015-ben sikeresen megvalósított három Európai Uniós támogatású projektre is. "A célunk az volt, hogy a projekt célcsoportjait megszólítva minél több fogyasztóhoz juttassuk el az egészségtudatosság üzenetét, hozzájárulva ahhoz, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az egészségtudatos fogyasztás terén is meghatározó állami szereplővé váljon. A társhatóságok és szakmai partnerek segítségével végzett áldozatos munka ennek tette le az alapjait, célunk, hogy ezt a folyamatot a jövőben következesen továbbvigyük."- tette hozzá a főigazgató.

"A projekt elindításakor a Hatóság még csak elérendő célokat tűzött ki maga elé, de most pár hónap távlatából világosan látható, hogy a projekt szinten meghatározott célértékeket nem csak, hogy teljesíteni sikerült, de sok esetben meg is haladtuk azokat." - számolt be a sikeres projektmunka eredményeiről Antal Renáta projektmenedzser.

"A Hatóság aktív jelenlétének egyik kézzelfogható bizonytéka az a több mint 70 állomásból álló kampánysorozat, melyen az egészségtudatosság iránt érdeklődők a Hatóság munkatársaival és a szórakoztató játékokon vagy éppen szakmai előadásokon keresztül az egészségtudatosság üzenetével találkozhattak". - tette hozzá a projektmenedzser.

A szórakoztató, edukációs, illetve kifejezetten szakmai fókuszú események, workshopok, előadások mellett a kampány részeként több ezer kiadvány jutott el a fogyasztókhoz, melyekből olyan egészséghez és vásárláshoz egyaránt köthető információkról tájékozódhattak, mint a gyermekjátékok, az arckrémek vagy az étrend-kiegészítők. Létrejött továbbá 14 szemléletformáló-, tájékoztató jellegű, úgynevezett „infografikás” kisfilm, amelyek közérthető, szórakoztató formában járulnak hozzá az egészségtudatos fogyasztói attitűd kialakításához.

Az egyik legfontosabb küldetés a felnövekvő generáció szemléletformálása, ezen belül pedig az, hogy készséggé fejlesszük a tudatos, így az egészségtudatos szempontok szerinti döntéshozatalt. A kampány során „házhoz ment” a Hatóság. Közel 20 iskolában tartottak speciális órát a fiataloknak arról, hogy hogyan őrizhetik meg azt, amit most természetesnek vesznek, az egészségüket, illetve milyen hosszú távú következményei lehetnek a tudatos életmódnak.

"A rendezvények és a projekt során kidolgozott innovatív megoldások iránti jelentős érdeklődés mutatkozott. Külön örömünkre szolgált az a sok megkeresés, melyek az előadásokat és rendezvényeket követően a résztvevőktől vagy éppen a téma iránt érdeklődő szakemberektől érkeztek. Sokan nyilatkoztak elismerően céljainkról, illetve ajánlották fel segítségüket a kampány további népszerűsítésében."- emelte ki dr. Szima-Barcsai Borbála, a projekt szakmai vezetője. "A projekt sikeres megvalósításában elévülhetetlen érdemei voltak a közreműködő társhatóságoknak is, az együttműködés mind szakmaiságát, mind intenzitását tekintve példaértékű volt." - zárta gondolatait a szakmai vezető.

A projekt keretében a Hatóság az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézettel, valamint az ÁNTSZ Országos Tisztifőorvosi Hivatalával és annak intézményével, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézettel működött együtt. Az együttműködés és az informatikai fejlesztések eredményeként közös társhatósági honlap jött létre. Megújult az NFH Okosotthon és Okoskosár online felülete valamint az NFH mobil alkalmazása. Létrejött továbbá két új Facebook játék az egészségtudatos szemlélet növelését elősegítendő. A hatóság tájékoztató anyagokkal és hírlevelekkel tette teljessé a kampány megvalósulását.

„A hatóságok közötti együttműködés rendkívül széles kört ölelt fel, így például együtt dolgoztunk a kozmetikumok, étrend-kiegészítők, energiaitalok, illetve a víz témakörében, melynek eredményeként jöhettek létre azok a tájékoztató kiadványok és infografikás kisfilmek, melyek reményeink szerint rengeteg fogyasztóhoz fogják eljuttatni az egészségtudatosság hívószavait. Rendkívül jó eredménnyel zártuk a projektet, köszönjük mindenkinek az együttműködést"- mondta beszédében dr. Szabó Enikő az ÁNTSZ országos helyettes tisztifőorvosa.

"A projekt során számos rendezvényen és workshopon vettünk részt, melyek lehetőséget biztosítottak arra, hogy az egészségfejlesztési tanácsok célzottan juthassanak el olyan kiemelt célcsoportokhoz, mint a köznevelésben részt vevő diákok vagy éppen a civil szervezetek képviselői, a vállalkozók és a pedagógusok. A NEFI munkatársai részt vettek a „Válassz okosan” kézikönyvek elkészítésében, és jelentős részt vállaltak a tematikus iskolai órák során is." - hangoztatta dr. Szűcs Erzsébet a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet Egészségfejlesztési Igazgatóságának vezetője.

A fentieken túl a projekt lehetőséget teremtett mikroinnovációs ötletverseny megszervezésére és lebonyolítására is, illetve a Hatóság felnőttképzési intézménnyé válását is elősegítette.

A 618 714 289 Ft összköltségű, 486 742 531 Ft támogatású kiemelt projekt az Európai Unió és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg. Az európai uniós támogatás mértéke 486 742 531 Ft.

A projektről bővebb információt a www.nfh.hu oldalon olvashatnak.

Címkék: egészségNemzeti Fogyasztóvédelmi HatóságsajtóközleménykampányrendezvényEgészség